Skip to main content

Klantsegmenten

Wie zijn jouw klanten?

Deze bouwsteen beschrijft verschillende groepen klanten die jij met jouw bedrijf wilt bereiken. Deze mensen of organisaties zijn het hart van ieder bedrijf, want zonder klanten is het lastig overleven. Neem daarom een bewuste beslissing welke klantgroepen je wel, maar zeker ook welke klantgroepen je niet gaat bedienen.

Waardeproposities

Waarom kiezen ze voor jou?

De waardepropositie is de reden waarom de klanten voor jouw bedrijf kiezen. Met de waardepropositie los je een klantprobleem op, of lever je iets waar jouw klant naar op zoek is. Deze bouwsteen beschrijft het pakket van producten en diensten dat waarde creëert voor een klantsegment. Oftewel, waar jouw klanten blij van worden. De eerder behandelde why, how en what worden hier verwerkt.

Kanalen

hoe vinden klanten jou?

Kanalen spelen een belangrijke rol in hoe jouw klant jou als bedrijf ervaart. Via de communicatie-, distributie- en verkoopkanalen bereik jij jouw klantsegmenten om de waardepropositie te leveren. Of eenvoudiger gezegd, hoe weet jouw klant dat jij bestaat? Via de krant, internet, social- media-kanalen, nieuwsbrieven, communities? Het is slim om vooraf goed na te denken hoe jij jouw klant wilt aanspreken.

Kanalen hebben vaak verschillende functies. Bijvoorbeeld bekendheid over jouw product of dienst vergroten, service bieden na aankoop van jouw product of beoordeling van jouw bedrijf door klanten. Bepaal zorgvuldig welke kanalen je gaat gebruiken. De kunst is om verschillende kanalen zodanig op elkaar af te stemmen zodat een geweldige klantbeleving ontstaat, die voor jou geld oplevert.

Klantrelaties

Online of offline?

Kies op welke manier je contact wilt hebben met jouw klant. Dat kan per klantsegment verschillen. Bijvoorbeeld van volledig geautomatiseerd tot persoonlijk face-to-face -contact. Dit hangt af van jouw doel. Wil je nieuwe klanten binnenhalen, bestaande klanten behouden, snelle levertijden, of een uitstekende klantbeoordeling?

De klantrelaties en contactmomenten die je kiest – en dus in jouw businessmodel verwerkt – hebben veel invloed op de gehele indruk die jij bij jouw klant achterlaat. Dus de reputatie van jouw bedrijf én van jou als ondernemer.

Inkomstenstromen

Wat gaan klanten betalen?

Weet jij hoeveel jouw klanten echt willen betalen voor de waarde die jij levert? Dan pas komen er inkomstenstromen op gang. Is dit bekend? Dan kun je uit elk klantsegment één of meer inkomstenstromen genereren. Bijvoorbeeld voor verkoop, verhuur, service of wat dan ook.

Key-resources

Wat heb je nodig om verder te komen?

Dit zijn de belangrijkste gereedschappen en middelen die nodig zijn om jouw businessmodel te laten werken. Ze zorgen ervoor dat jij jouw markt kunt bereiken, de relaties met jouw klanten onderhoudt en geld verdient. Key resources kunnen fysiek (gebouw, apparatuur), intellectueel (patenten bijvoorbeeld), financieel of menselijk (kennis en kunde van je medewerkers) zijn. Welke key resources je nodig hebt, hangt af van het type businessmodel dat je kiest. Er zijn allerlei mogelijkheden om dit te organiseren. Je kunt bijvoorbeeld kiezen om deze resources zelf aan te schaffen, te leasen of te halen bij jouw samenwerkingspartners.

Kernactiviteiten

Wat ga je doen als bedrijf?

Hier gaat het om jouw belangrijkste bedrijfsactiviteiten. Ze zijn, net als de middelen in de bouwsteen hiervoor, nodig om geld te verdienen met jouw waardepropositie, om jouw klantrelaties te onderhouden en om jouw markten te bereiken. Belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is: wat gaan wij als bedrijf precies doen om te zorgen dat ons businessmodel werkt? En zeker zo belangrijk: wat niet?

Key-partners

Wie zijn de strategische partners?

Er zijn verschillende redenen om samen te werken met anderen. Kies de juiste partners, zodat je sneller jouw doel bereikt. Bijvoorbeeld groeien en succesvoller zijn in de markten waarin jij actief bent. Denk daarom goed na wie jouw strategische partners en kernleveranciers zijn en wat hun belangrijkste activiteiten zijn. Leer jouw (potentiële) partners goed kennen om de samenwerking succesvol te maken.

Kostenstructuur

Wat zijn de kosten?

Bij een businessmodel horen ook kosten. Breng daarom in kaart wat je financieel nodig hebt. Zijn jouw key-resources, Kernactiviteiten en Key-partners duidelijk gedefinieerd? Dan is het vrij makkelijk om de kosten te berekenen. Je krijgt inzicht in de belangrijkste kosten door bijvoorbeeld te kijken welke key-resources het duurst zijn en welke kernactiviteiten het meeste geld kosten.