Skip to main content

Persona's

Het geheim van succesvolle benadering van doelgroepen zit ‘m in: Persona’s. Waarom? Het is in feite een ‘echt’ persoon. Opgebouwd uit allerlei mensen uit een bepaalde doelgroep. Het is dus het ideale middel om een abstracte doelgroep te vertalen naar iets tastbaars. Iets waartoe wij ons kunnen verhouden, een ander mens. Door een persona ‘te bouwen’ weet je wat ze zoeken, hoe ze dat aangereikt willen hebben, waar ze zich aangetrokken toe voelen, welke mediakanalen ze graag gebruiken, etc. Je weet dus wie ze zijn en je kan op basis daarvan je verhaal maken, je content schrijven, je product ontwerpen, maar ook bijvoorbeeld de klantreis inrichten.



Persona: hoe bouw je deze?

Op basis van de hierboven beschreven vragen kun je een aantal doelgroepen specificeren. Daarna begint het pas: het letterlijk doorvragen en daarmee de groep personifiëren. Door letterlijk in gesprek te gaan met een aantal mensen uit de doelgroep. Een soort testpanel, maar dan zonder test. Later kun je dezelfde groep eventueel inzetten om een product daadwerkelijk te testen. Heb je direct een start van je community! Deze groep mensen stel je, afzonderlijk van elkaar, een aantal vragen. Best veel eigenlijk. Je begint heel simpel op persoonsniveau, vervolgens ga je dieper in op de stof en brengt de  doelen, behoeften, verlangens en winsten in beeld. Welk ‘probleem’ van je klant ga je oplossen met jouw aanbod? 

(HFCM Communicatie, 2019)